navi_icon

19.02.2018

Ensimmäisestä kalakeittopäivästä nousi ilmiö

-- Kalakeittopäivä (Kalakeittopäivä.jpg)


Kansallista kalakeittopäivää vietettiin 13.2. Teemapäivän avulla haluttiin nostaa esiin kalaruoan merkitystä, positiivisia terveysvaikutuksia sekä kannustaa koko Suomi syömään kalakeittoa. Idea teemapäivästä tuli Manifestolta, joka suunnitteli ja toteutti konseptin Pro Kala ry:lle.

Ensimmäisen kalakeittopäivän teemana oli ”Kalaa hyviin päätöksiin” ja kalakeittopäivän vietto aloitettiinkin teemaan sopivasti päätöksenteon huipulta, eduskunnasta. Teema pohjautui kalan ja kalaruoan positiivisille terveysvaikutuksille – kalaa voidaan mm. sisältämiensä vitamiinien ja pehmeiden rasvojen ansiosta sanoa aivojen superruoaksi. Terveellisen kalaruoan tulisikin olla mukana jokapäiväisessä päätöksenteossa.

– Teeman takana oli myös muistutus siitä, että eduskunnalta tarvitaan hyviä päätöksiä, jotta kotimaisen kalan saatavuus varmistetaan jatkossakin. Tärkeitä päätöksiä odotetaan juuri alkaneelta istuntokaudelta mm. vesiviljelyn lupakäytäntöjen selkiyttämiseksi sekä erityisesti rannikkokalastusta vaikeuttavia haittaeläimiä koskien, kertoo Katriina Partanen Pro Kala ry:stä.

Eduskunnassa kansanedustajien lautaset täyttyivät teemapäivää varten valmistetusta ahvenkeitosta. Päivän suojelijana toimi eduskunnan II varapuhemiehenä ja ravintolatoimikunnan puheenjohtajana toiminut kansanedustaja Arto Satonen.

– Oli hienoa saada eduskunta mukaan näyttämään esimerkkiä ja nostamaan aihetta esiin. Arto Satosen mukaan kalan omalle teemapäivälle onkin ollut tilausta, kertoo Manifeston vaikuttajaviestinnän toimeksiannoista vastaava johtaja Ilari Marzano.

Koko kansan kalakeittopäivä

Teemapäivä tullaan jatkossa järjestämään vuosittain helmikuun toisena tiistaina. Kalakeittopäivä nousi näkyvästi esiin erityisesti valtakunnallisessa ja sosiaalisessa mediassa. Kalakeittopäivän viestiä veivät eteenpäin kansanedustajien ja kuluttajien lisäksi sosiaalisen median ruokavaikuttajat ja ravintolat.

– Lähdimme rakentamaan konseptia siitä näkökulmasta, miten kalan ja kalaruoan merkitystä voitaisiin nostaa esiin positiivisuuden kautta. Ilmiötä on helpompi lähteä rakentamaan asian ympärille, joka herättää positiivisia tunteita. Idea kalakeittopäivästä muotoutui näiden ajatusten pohjalta – kalakeitto on säilyttänyt asemansa yhtenä suomalaisten suosikkiruoista läpi vuosien, kertoo Manifeston viestintäkonsultti Mari Saari. 

– Ensimmäisen kalakeittopäivän tavoitteena oli saada vaatimattomasti koko Suomi syömään kalakeittoa. Selkeästi aihe myös kolahti suomalaisiin, sillä teemapäivä nousi hienosti esiin mm. paikallismedioissa ympäri Suomen, somesta puhumattakaan. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan kalakeittopäivän perinnettä ja innostaa suomalaiset kalansyöntiin myös jatkossa, jatkaa Saari.



Kuva: Pro Kala ry 

 

Tagit: Manifesto, Ajankohtaista, PR, Vaikuttajaviestintä, Viestintä, Yhteiskuntasuhteet