fien

Finnish Comms Awards -voittaja: Näin kuljetusrobotit tulivat Suomen markkinoille

Autonomisia kuljetusrobotteja valmistava Starship Technologies aloitti ruokatarvikkeiden robottikuljetukset kuluttajille Suomessa huhtikuussa 2022. Starshipin ja Manifeston strateginen viestintäyhteistyö neljän vuoden aikana loi asiakkaalle edellytykset tulla markkinaan ja käynnistää liiketoiminta menestyksekkäästi Suomessa.

Lähtötilanne

Starship Technologies halusi kaupallistaa kehittämänsä päivittäistavaroiden robottikuljetuspalvelun Suomen markkinoille. Markkinoille tulon onnistumisessa keskeistä oli se, salliiko lainsäädäntö ja viranomaiset robotin toiminnan, jotta palvelu voidaan lanseerata kuluttajille. Starship myös halusi kaksinkertaistaa Suomen T&K-keskuksen henkilöstömäärän. Rekrytointitavoitteita tuli tukea medianäkyvyydellä.

Toimenpiteet 2019–2022

Vaikuttajaviestinnän avulla selvitettiin yhteistyössä viranomaisten kanssa voivatko robotit kulkea jalkakäytävällä ja voiko niihin soveltaa jalankulkijan liikennesääntöjä.

Starship ja Manifeston yhteiskuntasuhteisiin keskittynyt tiimi laativat yhdessä vaikuttajaviestinnän strategian ja sitä edistävän vaikuttajaviestinnän ohjelman sisältäen mm. tapaamisia ja keskusteluja viranomaisten kanssa sekä robottien esittelytilaisuuksia eri sidosryhmille.

Samaan aikaan medianäkyvyydellä lisättiin Starshipin ja innovaation tunnettuutta Suomessa ja lisättiin markkinoiden tietoisuutta robottien toiminnasta ja teknologiasta. Samalla tuettiin Starshipin Helsingin T&K-keskuksen rekrytointeja viestinnällä.

Kuljetuspalvelu lanseerattiin kuluttajille yhteistyössä HOK-Elannon Alepan kanssa Espoossa huhtikuussa 2022. Lanseeraustilaisuudessa oli paikalla lukuisia medioita sekä Espoon kaupungin edustajia.

Tulokset

Vaikuttajaviestinnän ja viranomaisyhteistyön tuloksena robotit voivat kulkea jalkakäytävillämme jalankulkijan liikennesääntöjen mukaisesti.

Starshipin tunnettuus kasvoi merkittävästä medianäkyvyyden ansiosta. Lukuisat artikkelit suurissa suomalaisissa medioissa tekivät robotteja tutuiksi niin kuluttajille kuin päättäjillekin. Medianäkyvyys myös tuki Starshipin Helsingin T&K-keskuksen rekrytointia, joka saavutti tavoitteen tuplata henkilöstömäärä.

Palvelun lanseeraus oli menestys. Suomalaisessa mediassa on julkaistu yli 100 artikkelia Starshipin kuljetuspalvelusta. Ja mikä tärkeintä espoolaiset rakastuivat robotteihin, jotka ovat tehneet kymmeniä tuhansia toimituksia, satoja toimituksia päivittäin Espoossa. Kuljettuja kilometrejä on kertynyt jo yli 120 000.

 

Asiakkaan kommentti

Henry Harris-Burland, VP, Global Marketing & Comms, Starship Technologies:

”Starshipin markkinoille tulo ja lanseeraus onnistuivat erinomaisesti. Manifeston työ loi hyvän pohjan liiketoiminnallemme Suomessa. Manifeston tuki suomalaiselle tiimillemme oli avainasemassa koko markkinoille tuloprosessin ajan. Vältimme siten sudenkuopat ja fokusoimme oikeisiin asioihin. Tämä säästi resurssejamme ja helpotti markkinoille tuloa.

Manifesto neuvoi meitä suomalaisen liikenteen sääntelyn yksityiskohdista ja erityispiirteistä. Tämä vaikutti keskeisesti siihen, miten vaikuttaja- ja sidosryhmäviestinnän strategiaa suunniteltiin ja toteutettiin käytännössä.

Innovaation kohdalla luottamuksen rakentaminen tuntematonta yhtiötä ja uutta palvelua kohtaan on oleellista. Tunnettuudella on tässä tärkeä rooli. Manifesto auttoi meitä lisäämään merkittävästi palvelumme tunnettuutta medianäkyvyydellä.”

Lisätietoja:

Harri Kammonen

Partneri, toimitusjohtaja

+358 40 500 1120